مقالات, ژئورادار, ژئوفیزیک

خطرات فرونشست ها و فروچاله ها و روش های تشخیص و مقابله با آن ها

فرونشست ها و فروچاله ها

خطرات فرونشست ها و فروچاله ها و روش های تشخیص و مقابله با آن ها

استفاده بی رویه از آب های زیر زمینی، حفر چاه های غیره مجاز و تغییر شکل خاک نشان دهنده یک موضوع مهم برای زیرساخت ها است که حاکی از یک خطر بزرگ برای خیابان ها ، شهرها ، و بناهای تاریخی است.

خطرناک ترین تغییرات شکل خاک، فروچاله ها هستند . اینها ویژگی های کارستی هستند که با حرکت سنگ ها و رسوبات به حفره های ایجاد شده توسط انحلال سنگ های محلول در آب ایجاد می شوند.

“زمانی که خاک یا سنگ به طور ناگهانی می شکند، ممکن است فروپاشی های غیرقابل پیش بینی و ناگهانی اتفاق بیفتد، یا اگر ته نشین شدن تدریجی بدون گسیختگی ناگهانی اتفاق بیفتد، باعث فرونشست می شود.

تعداد این نوع خرابی ها در دهه های اخیر افزایش یافته است. به عنوان مثال، استان فارس بیشترین نرخ فروشست در محدوده مرودشت بوده و نرخ آن در این منطقه به ۱۷ سانتیمتر در سال می‌رسد که آثار تاریخی تخت جمشید و نقش رستم در این محدوده قرار دارد.

حفر چاه های غیره مجاز در دشت مرغاب و استفاده بی رویه از آبهای زیر زمینی عامل اصلی این فرونشست هاست.

چگونه میتوانیم فرونشست ها را شناسایی کنیم؟

غیر مخرب ترین روش ژئوفیزیکی GPR یا ژئورادار است.

ژئورادار یک تکنیک ژئوفیزیکی است که به طور گسترده برای مکان یابی و نقشه برداری سکونتگاه ها و فروچاله بدون تغییر در ساختار خاک (بدون تخریب) استفاده می شود. این روش امکان شناسایی ناپیوستگی‌های خاک را فراهم می‌کند و سیگنال الکترومغناطیسی در سطح مشترک بین محیط‌های مجاور با کنتراست دی الکتریک کافی منعکس می‌شود. قدرت منعکس شده یا دامنه، متناسب با تغییر در بزرگی ثابت دی الکتریک است.

در مقایسه با سایر روش‌های NDT (سنج از دور و ماهواره ها )، GPR تصاویری با وضوح بالا از زیر خاک ارائه می‌کند و این مزیت را دارد که یک منطقه وسیع را در مدت زمان نسبتاً کوتاهی با تلاش کمتر پوشش می‌دهد.مطالعات GPR متمرکز بر ارزیابی پایداری سازه ساختمان ها عمدتاً شامل بازرسی سیستم های کف پی، آسیب در روسازی ها، تجزیه و تحلیل خاک و وضعیت و پدیده های نشست زمین و نشست می باشد.

در تصویر زیر یک نمونه دیتا از فرونشست را مشاهده میکنید که توسط شرکت اکتشاف زمین ابزار با استفاده از ژئورادار برداشت شده است.

فرونشست ها و فروچاله ها

شرکت اکتشاف زمین ابزار با استفاده از برترین تجهیزات از بهترین برندهای دنیا آماده ارائه خدمات ژئوفیزیکی می باشد.

تجهیزات ژئوفیزیکی

روش های تشخیص فروچاله و فرونشست