ژئوفیزیک, مقالات

روش سایزمیک یکی از روش های ژئوفیزیکی برای نگهداری سد های بتنی آب

روش سایزمیک یکی از روش های ژئوفیزیکی برای نگهداری سد های بتنی آب

ابزار دقیق سایزمیک لرزه ای سدها و مخازن آب های زیر زمینی امروزه به عنوان یک ابزار ارزشمند برای خطرات قابل توجهی که سدهای موجود برنامه ریزی شده آینده با آن مواجه هستند پذیرفته شده است. با تجهیزات جدید لرزه ای و ثبت‌کننده‌های لرزه‌ای دیجیتال، امروزه می‌توان از آن به عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از سیستم‌های پایش ایمنی سد استفاده کرد.

خروجی های این ابزارها به درک واکنش دینامیکی سدها در هنگام زلزله، ارزیابی آسیب های ناشی از چنین حوادثی و تعیین کارهای بهسازی مورد نیاز برای سدهای موجود و طراحی سدهای ایمن تر در آینده کمک می کند. اندازه گیری و ثبت توسط لرزه نگارهای حرکتی قوی، شتاب اوج زمین القایی (PGA)، سرعت و جابجایی ثبت شده در مقیاس زمانی را پوشش می دهد تا شدت و فرکانس ارتعاش زمین در محل را در طول رویدادهای لرزه ای نشان دهد.

لرزه‌سنج‌ها برای چنین اندازه‌گیری‌ها و ثبت‌هایی دستخوش تکامل قابل‌توجهی شده‌اند و امروزه انواع مختلفی از این ابزارها با درجه پالایش بالا وجود دارند که حتی می‌توانند سنجش از دور را نیز فراهم کنند. در این کار، این توسعه ترسیم شده و نمونه هایی از ابزار دقیق لرزه ای در سدهای استراتژیک تشریح شده است.

خسارات وارده به سدهای بتنی و خاکی واقعی در انواع مختلف شرح داده شده است که نشان دهنده PGAهای مرتبط با تجربه شده در طول زلزله های ذکر شده است. خسارات به صورت ترک خوردگی، افزایش نشت، نشست و جابجایی اضافی برای نشان دادن نوع و میزان پیامدهای احتمالی چنین رویدادهایی بر سدها شرح داده شده است. نتیجه‌گیری این است که سیستم‌های ابزار دقیق لرزه‌ای برای انواع سدها مطلوب و بسیار قابل توصیه هستند.

به منظور دستیابی به عملکرد مورد نظر سازه در هنگام زلزله و پس از آن، یعنی استفاده بی وقفه (ترک ­های سطحی و خسارات جزئی)، تأمین ایمنی جانی (خرابی­ های گسترده ­تر در اعضای سازه ­ای و غیرسازه ­ای و تأمین امنیت جانی ساکنین)، و یا آستانه فروریزش سازه (خرابی ­های وسیع به گونه ­ای که سازه پس از زلزله باید تخریب شود و همچنین امکان تلفات جانی)، روش ­ها و رویکردهای متفاوتی وجود دارد. می­ توان گفت به ­کارگیری روش­ ها و تجهیزات کنترل ارتعاشات لرزه‌ ای­ در سازه (مانند جداسازها و میراگرهای لرزه ای)، یکی از مطمئن ­ترین روش ­ها برای دستیابی به عملکرد مطلوب سازه ­ای است.

ساخت و ساز های بزرگ مانند سد ها ، پل ها ، زیرسازی آسفالت های داخل شهری و برون شهری بدون برسی های ژئوفیزیکی برای سطح زیرین زمین احتمال خطر فرونشست و فضاهای خالی زیر سطح زمین که نقش عمده برای تاخیر در روند کارها و پروژه های اقتصادی سرمایه گذاری ها ایفا می کند و باعث هزینه های بیشتر در بازسازی پروژه برای طراحی سازه ها، تهیه اطلاعات جامع و با کیفیت بالا در مورد زیرسطح، در دوره های بسیار کوتاه ضروری است. مطالعه شرایط طبیعی متنوع، انواع روش ها و ابزارهای فنی را از پیش تعیین می کند که می توان از آنها برای انجام کارهای اکتشافی استفاده کرد.

هر کار ساختمانی بزرگ مانند نیروگاه‌ها، ساختمان‌های مرتفع، پل‌ها و غیره، نیازمند یک رویکرد خوب در نظر گرفته شده با توجه به چارچوب زمانی و مالی محدود است. در برنامه ریزی و توسعه پروژه، آگاهی کافی از شرایط ژئوتکنیکی محل در کنار سایر عوامل دخیل است. بنابراین استفاده از ابزارها و تکنیک هایی که در افزایش کارایی مطالعه ارزیابی ژئوتکنیکی مفید هستند، ارجحیت دارد.

ژئوفیزیک مهندسی ابزار کارآمدی برای بررسی زیرسطحی است. استفاده از این روشها کمک فراوانی به ساخت سازه ها و جلوگیری از هزینه های اضافه و ارائه دانش قابل اعتماد از زیرزمین در یک منطقه بزرگ است که مطالعات ارزیابی ژئوتکنیکی لازم را از این طریق اثبات می کند. پیشرفت های تکنولوژیکی و توسعه سیستم های ابزار جمع آوری داده های دیجیتال قابل حمل، تطبیق پذیری در ارزیابی شرایط زیرزمینی و خصوصیات پروژه را افزایش می دهد.

روش سایزمیک
این یک واقعیت است که یک روش ژئوفیزیکی به تنهایی نمی تواند تمام مشکلات مربوط به تحقیقات زیرسطحی را حل کند. بنابراین شرکت اکتشاف زمین ابزار به کاربرد یکپارچه تکنیک‌های ژئوفیزیکی مختلف مانند ERT و GPR و مغناطیس سنج برای تعیین ویژگی‌های مختلف زیرسطحی مانند گسل / فرونشست / آب های زیر زمینی /برسی منهل چاه/ قنلت/ و برسی های زمین زمین شناسی مسیر تونل و غیره فعالیت میکند.

تکنیک لرزه‌ای یکی از پیشرفته‌ترین تکنیک‌های ژئوفیزیکی است که اطلاعات حیاتی را در زیرسطحی فراهم می‌کند و برای بسیاری از پروژه‌های مهندسی حیاتی است. شرکت اکتشاف زمین ابزار متخصص در بررسی‌های انکسار لرزه‌ای است که به طور معمول برای ارزیابی شرایط زیرسطحی قبل از پروژه‌های مهندسی انجام می‌شود با داشتن کادری مجرب و حرفه ای با بهترین تجهیزات روز دنیا این امتیاز را دارد که که نتایج نوع گرادیان سرعت را بسیار واقعی تر و دقیق تر از مدل های لایه ای معمولی معرفی می کند که به عنوان اطلاعات اضافی نیز ارائه شده است.

تصویربرداری مقاومت دوبعدی یکی از پیشرفته ترین تکنیک های ژئوفیزیکی است که از چیدمان چندین الکترودها استفاده می‌کند که با کابل چند هسته‌ای متصل می‌شوند تا یک پروفایل عمق خطی یا برش از تغییر مقاومت هم در طول خط بررسی و هم با عمق ارائه کنند. سوئیچینگ جفت الکترود جریان و پتانسیل به طور خودکار با استفاده از رایانه لپ تاپ و جعبه رله انجام می شود. کامپیوتر در ابتدا فاصله بین الکترودها را ثابت نگه می دارد و جفت ها را در امتداد خط حرکت می دهد تا به آخرین الکترود برسد. سپس فاصله افزایش می‌یابد و فرآیند تکرار می‌شود تا عمق بیشتری از بررسی فراهم شود.

این روش برای بررسی آب های زیر زمینی یا به دست آوردن اطلاعات در مورد گسل و فرونشست یا کانال‌های مدفون، در زیر زمین که در عمق زیادی قرار دارند و با روش های دیگر ژئوفیزیکی ، شناسایی نمی‌شود، بسیار مفید است.

رادار نفوذی زمین که با نام‌های GPR، Georadar، شناخته میشود یک تکنیک کاملاً غیرمخرب برای تولید پروفیل سطح مقطع زیرسطحی بدون هیچ گونه حفاری، ترانشه یا اختلال در زمین است. پروفیل های رادار نافذ زمینی (GPR) برای ارزیابی موقعیت و عمق اشیاء مدفون شده و برای بررسی حضور و تداوم شرایط و ویژگی های زیرسطحی طبیعی استفاده می شود.

تحقیقات زمین شناسی و زمین شناسی آبی شامل نقشه برداری از توپوگرافی سنگ بستر، سطح آب، ویژگی های محلول، ساختارهای یخچالی، خاک ها و سنگدانه ها.

بررسی های مهندسی برای ارزیابی سدها، تونل ها، روسازی ها، بستر جاده ها، خاکریزهای راه آهن، شمع ها، عرشه پل ها، آبشستگی رودخانه ها، ساختمان ها.

مکان یابی و ارزیابی سازه های مدفون از جمله تاسیسات، فونداسیون ها، میله های تقویت کننده، حفره ها، و گودال های حیوانات.

بررسی های سایت: مکان سازه های مهندسی مدفون و مخازن ذخیره سازی زیرزمینی.

نقشه برداری زیرسطحی برای کابل ها، لوله ها و سایر سازه های مدفون تفسیر در محل به دلیل نمایش گرافیکی فوری امکان پذیر است.