پروژه های ما

مطالعات و بررسی های ژئوفیزیکی در محوطه باستانی سیلک

علی ناجی ژئوفیزیک

مطالعات و بررسی های ژئوفیزیکی در محوطه باستانی سیلک

سیَلْک نام نخستین تمدن ایرانِ مرکزی در کاشان است. محوطهٔ باستانی سیلک که در منطقهٔ فینِ کاشان واقع شده قدمتی در حدود بیش از هشت هزار سال دارد. این تپه در اصل ویرانه‌های زیگورات باستانی ایران است.

محوطه باستانی سیَلْک در پهلوی جنوب غربی کاشان و در سمت راست جاده کاشان به فین قرار دارد و از دو تپهٔ شمالی و جنوبی که در فاصله ۶۰۰ متری یک‌دیگر قرار دارند و از دو گورستان تشکیل شده‌ است.

یکی از گورستان‌ها که گورستان (الف) نامیده می‌شود ۳۵۰۰ ساله‌ است و در ۲۰۰ متری جنوب تپهٔ جنوبی واقع شده‌ است که امروزه بر روی آن بلواری ۲۴ متری به نام بلوار امیرالمؤمنین کشیده شده‌است.

علی ناجی ژئوفیزیک

گورستان دیگر که گورستان (ب) نامیده می‌شود ۳۰۰۰ سال قدمت دارد و در زیر باغ ها و زمین‌های کشاورزی پهلوی غربی تپه‌ها قرار دارد. برای مطالعات و بررسی های ژئوفیزیکی ما ابتدا در این محوطه از روش ژئورادار آنتن ۲۰۰ MHz از برند Gssi استفاده کردیم، اما در برخی از محوطه ها به دلیل محدودید در عمق نفوذ جی پی آر به دلیل وجود خاک رس و املاح نمک، ما از روش ژئوالکتریک با استفاده از دستگاه Syscal از برند iris استفاده شد.

در قسمت گورستان به دلیل وجود خاک رس و سموم کشاورزی که در گذشته در این زمین استفاده شده بود عمق نفوذ رادار را به شدت محدود کرد، ما از روش ژئوالکتریک با فاصله یک متر بین الکترود ها استفاده کرده ایم.

نتیجه بررسی های ژئوفیزیکی در محوطه های باستانی به صورت مقالات علمی با همکاری پژوهشگران عزیز در میراث فرهنگی به چاپ خواهد رسید. به دلیل تعهد اخلاقی به سازمان محترم میراث فرهنگی از قرار دادن داده ها در سایت معذوریم.

علی ناجی ژئوفیزیک

با تشکر از سازمان محترم میراث فرهنگی
جناب آقای دکتر حسین زاده عزیز مدیریت محترم پایگاه سیلک و جناب آقای دکتر نوکنده ریاست محترم موزه ملی ایران ، و جناب آقای دکتر مولودی